Vývoj datové kontroly aneb o „bonzování“ v on-line světě

Vývoj datové kontroly aneb o „bonzování“ v on-line světě

Další daňová sezóna je skoro za námi, a v rámci nějakého zhodnocení jsem si všimla trendu, který stojí za připomenutí. Klienti se občas ptají „Musím to přiznávat?“ a argumentují například tím, že „to není napsané na firmu“, „chodí mi to na jiný účet“ nebo „na to přece nemají jak přijít, ne?“. Poslední zmíněný argument už dnes ale zdaleka není tak odzbrojující jako v minulosti. Elektronický svět, možnosti kontroly, celkové propojení a především reálné využití dat utahuje neúprosně smyčku na ty, kdo nemají své účetnictví a daně v souladu s legislativou.

AirBnb jako první vlaštovka

Možná si pamatujete na první velkou kauzu kontroly na základě předání elektronických dat. Bylo to v roce 2019 a platformou, která zapříčinila pomyslné překročení Rubikonu, bylo AirBnb. To poskytlo úplné informace o svých pronajímatelích a realizovaných pronájmech Finanční správě. Sled následujících událostí byl přinejmenším fascinující. Finanční správa se opřela o své vyjádření k provozování takového podnikání (ve zdrojích najdete jeho znění z konce roku 2017) a zahájila plošné kontroly. A samozřejmě zpětně. Co přesně se kontrolovalo?

U AirBnb byly dva hlavní problémy. Prvním byl fakt, že pronajímatelé, kteří tento příjem danili, ho uváděli jako příjem z pronájmu dlouhodobého majetku podle §9 ZDP. Finanční správa však zcela konkrétně stanovila, že v případě AirBnb (a podobných platforem) jsou příjmy podnikáním v oboru poskytování ubytovacích služeb. Jiný výpočet, jiné možnosti, stovky špatně podaných daňových přiznání a osob, které nepřiznali příjmy vůbec. Kvůli přesunu z §9 do §7 ZDP daňového přiznání k dani z příjmů navíc vznikla pronajímatelům povinnost odvádět ze svého podnikání sociální a zdravotní pojištění.

Druhým zcela zásadním, a podle mého názoru dost přelomovým okamžikem, bylo důsledné trvání na odvodu DPH. AirBnb jako zahraniční subjekt totiž fakturuje své servisní poplatky za použití platformy. A jak víme (například ze staršího článku ZDE), přijetím elektronické služby od zahraničního subjektu vzniká povinnost stát se osobou identifikovanou k DPH a DPH odvádět v České republice.

Kontroly pronajímatelů přinesly do státního rozpočtu 35 milionů korun!

Další padlí byli UBER a Bolt

Další zahraniční společnosti, nebo platformy, chcete-li, které finanční správě poskytly úplná data o svých uživatelích, byly UBER a Bolt. Obě společnosti na to šly od lesa – poskytly totiž tak velký objem nezpracovaných dat, že byly Finanční úřady naprosto zavalené. Já sama jsem se setkala i s tím, že mi volala naprosto nešťastná správkyně daně, že dostali data, ale neví si s tím rady. A protože viděla, že můj klient vše přiznává, pod rouškou „kontroly“ se snažila v datech alespoň trochu zorientovat, a najít způsob, jak se dopočítat a kontrolu provést. Kontrolou jsme prošli „bez ztráty kytičky“ a zdálo se, že tentokrát vlna kontrol z pohledu daně z příjmů nebude tak velká.

Finanční úřady ale projevily obrovskou míru kreativity a šly na to z úplně jiné strany. Jedním z údajů, které surová data aplikace Bolt obsahují, je RZ vozidla. Ostatně to jistě znáte z pohledu zákazníka. Potvrzující zpráva o vašem odvozu obsahuje popis vozidla, a právě jeho RZ. Logika je neúprosná. Pakliže vozidlo s danou RZ realizovalo jízdy pro Bolt, bylo využíváno k podnikání, a tedy mělo platit silniční daň. Registr vozidel a data z Boltu tak stačila na to, aby finanční úřady mohly zkontaktovat stovky majitelů vozidel a doměřit jim silniční daň. A pokud platíte silniční daň a je prokázáno, že jste s autem podnikali, kde je to ve vašich příjmech?

Jen pro úplnost, silniční daň byla pro osobní vozidla prakticky zrušena od 1.1.2022.

Nová legislativa o prodejních platformách

Že státům utíkají peníze si všimli i v Evropě. Výsledkem tohoto „překvapivého“ zjištění byla směrnice zahrnutá do české legislativy koncem roku 2022. Ta nařizuje prodejním platformám od ledna roku 2024 hlásit prodeje svých uživatelů. Hlásí se data za rok 2023!

Pravidla jsou jednoduchá. Pokud na dané prodejní platformě realizujete více než 30 obchodů ročně, nebo vaše obchody přesáhnou hodnotu 2.000 EUR (zhruba 50.000 CZK), dostane tuto informaci správce daně.

A co že to jsou ty prodejní platformy? Úprava se týká všech, kdo zprostředkovávají nabídku bydlení (AirBnb, Booking, ale i české chatyachalupy.cz), dopravy (Bolt, UBER), služby anebo zboží. A právě zboží a služby jsou tou novinkou. Všechny bazary, Vinted, Fler… ale i Marketplace nebo Aukro, ti všichni budou hlásit, že jste prodali. Na vás pak samozřejmě padá důkazní břemeno a prokázání například osvobození z pozice časového testu u dlouhodobého majetku nebo okolnosti prodeje. Na koho legislativa míří je asi jasné.

Odhad dalšího vývoje v oblasti datové kontroly

Co je důležité a co si vzít ze všech těchto informací? Společnosti vaše data mají, a ne že ne. Je jen otázkou času, kdy započnou obrovské vlny kontrol uživatelů Facebooku a Instagramu, kteří si platí reklamu a nejsou osobou identifikovanou. Těch, kdo mají placené Google služby.

Příjem placených služeb je podle mého názoru začátek. Dalším krokem pravděpodobně bude regulace trhu s nástroji pro zajištění pasivních příjmů. Tento krok bude bolet, ale možným přínosem by bylo sjednocení formátu daňových podkladů či ročního vykazování. Investujete? Tak to máte někde registraci i s vašimi osobními údaji, že? Máte z této činnosti příjmy? Limit, který, jak se zdá, zajímá Finanční správu i Evropskou unii, je příjem 50.000 Kč ročně. Otázkou je, zda budou sledovány i počty transakcí.

Závěrem

V budoucnosti, možná ne až tak vzdálené, prostě bude docházet k využití dat shromážděných velkými hráči, a je třeba s tím počítat. Legislativa je na to již připravena a data existují. Až budete příště zvažovat, zda vám „na něco přijdou“, uvědomte si, že vývoj datového „bonzování“ jednoznačně směřuje k tomu, že ano. Přijdou.


Líbí se vám naše články? Sledujte nás na našem Instagramu, Facebooku nebo LinkedIn.
Chcete se zeptat? Napište nám přes kontaktní formulář, nebo položte svůj dotaz do naší poradny pro podnikatele.

Nějaké ty další zdroje:
https://www.novinky.cz/clanek/ekonomika-danova-kontrola-pronajimatelu-pres-airbnb-vynesla-statu-35-milionu-40293932

https://www.financnisprava.cz/cs/financni-sprava/media-a-verejnost/tiskove-zpravy-gfr/tiskove-zpravy-2017/financni-sprava-vydala-informaci-o

https://www.irozhlas.cz/ekonomika/dane-evropska-unie-vinted-aukro-financni-urady_2211080635_har

Přečtěte si také

Jak probíhá konzultace s Ivou?

Jak probíhá konzultace s Ivou?

Konzultace zdarma, kterou nabízíme na našem webu, v minulosti pomohla desítkám malých a začínajících podnikatelů. Většina z nich končila náš rozhovor poděkováním…

Vývoj datové kontroly aneb o „bonzování“ v on-line světě

Vývoj datové kontroly aneb o „bonzování“ v on-line světě

Další daňová sezóna je skoro za námi, a v rámci nějakého zhodnocení jsem si všimla trendu, který stojí za připomenutí. Klienti…

Michal Hejný: Otevřeně o podnikání a účetnictví

Michal Hejný: Otevřeně o podnikání a účetnictví

(*poznámka od Ivy: Než se pustíte do dalšího čtení, dovolte mi uvést text do souvislostí. Jednou za čas prosíme naše…

Autor blogu

Ing. Iva Strachotová, DiS.

Diplomovaná specialistka v oboru daně a účetnictví se specializací finanční a projektový management a jeho aplikace v malých a středních podnicích.

Chcete se se mnou spojit? Napište mi na ekonom@ekonomprolidi.cz.